Streaming gier – czyli 'granie w chmurze’ według GAIKAI
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Warning: Creating default object from empty value in /home/wygodad/domains/blog.wygodad.pl/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/filters.class.php on line 117
Obecnie coraz bardziej popularne stają się – przynajmniej coraz więcej mediów o tym pisze ;P – platformy do gier typu wideo na życzenie uruchamiane na ekranie odpowiednio wyposażonego telewizora, czy w przeglądarce internetowej bez potrzeby posiadania zaawansowanego systemu sprzętowego typu PC lub konsoli.
Na rynku dostępnych jest kilka alternatyw dla tego typu rozrywki: OnLive, Happy Cloud, a także GAIKAI o którym mowa…
Ale o co chodzi… czyli jak to działa
Platforma do 'streamingu gier’ przesyła do gracza obraz video i dźwięk pochodzący z uruchomionej gry na zewnętrznym serwerze, z kolei w drugą stronę przesyłane są działania użytkownika wykonane za pomocą manipulatorów np. klawiatury i myszki. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma potrzeby posiadania zaawansowanego obliczeniowo sprzętu – najnowsze gry odpalimy nawet na leciwym PC-cie – a jedynie szybkie łącze, zalecane jest 5 Mbit/s.
Obraz wyświetlany na monitorze ma zwykle rozdzielczość 480p oraz 720p – zależne jest to od szybkości łącza internetowego. Możliwe jest również przesyłanie obrazu w rozdzielczości 1080p, ale wymaga to bardzo szybkiego dostępu do sieci Internet.
Pierwsze 'uruchomienie’
By poznać na własnej skórze jak działa powyższy system postanowiłem odwiedzić serwis i platformę GAIKAI.
W pierwszej kolejności musiałem zaopatrzyć się w szybsze łącze przeskakując w ciągu kilku dni z 1Mbit na zawrotne 20 Mbit-ów :D, co odkładałem od kilku miesięcy…
Wracając do wspomnianego serwisu wszedłem na listę gier demonstracyjnych, by moim oczom ukazały się takie hity/ciekawe tytuły, jak np. Mass Effect 3, From Dust, Crysis 2, Witcher 2, Dead Space 2 i inne – wybór do testów był więc całkiem ciekawy.
Wybrałem do uruchomienia wprost z przeglądarki grę Crysis 2, by sprawdzić jak będzie zachowywała się całość systemu przy serwowaniu gry typu FTP – gdzie szybka akcja wymusza by kierowana postać szybko reagowała na działania gracza podejmowane za pomocą klawiatury i myszki.
Zanim jednak do pierwszego testu doszło, okazało się że muszę zaktualizować 'plugin JAVY’.
Po aktualizacji JAVA w ciągu kilkudziesięciu sekund została uruchomiona gra w czymś w rodzaju lightbox-a, gdzie w górnej części znajdował się pasek informujący w jaki tytuł aktualnie gramy oraz kilka ikon z dodatkową funkcjonalnością m.in.:
- ikona symbolizująca stan połączenia/jakość łączą, w moim przypadku było to: Connect quality 100%
- timer odliczający czas aktywnej wersji demo – 30 minut
- uruchomienie 'aplikacji’/klienta platformy GAIKAI w nowym oknie lub na 'pełnym ekranie’
- wł/wył dźwięku
- system pomocy/edycja ustawień klienta platformy GAIKAI
Edycja ustawień klienta platformy GAIKAI pozwala na wprowadzenie zmian w 'klawiszach’ obsługujących daną grę.
Doznania praktyczne i wrażenia z gry
Cóż… zostałem pozytywnie zaskoczony – przede wszystkim szybkością pracy klienta GAIKAI, a mianowicie obraz i dźwięk w ogóle się nie zacinały, a szybkość reagowania na wydawane za pomocą klawiatury i myszki 'polecenia’ nie ustępowała sytuacji gdybym uruchomił aplikację na lokalnym komputerze.
Poniżej prezentuje kilka zrzutów ekranowych z gry…
Ciekawostki
Podobno nowe telewizory od LG ( z linii LG Cinema 3D TV) mają zostać zintegrowane z usługą pozwalającą grać w „chmurze”, a dokładnie z platformą GAIKAI [Za CD-ACTION]. Konkurencyjna platforma OnLive ma podobno zostać zintegrowana z Google TV.
Obecnie system GAIKAI dostępny jest również w ramach systemu społecznościowego Facebook – https://apps.facebook.com/gaikai-games/. Gaikai strona na Facebook-u – http://www.facebook.com/GaikaiInc
Ciekawy artykuł na CD-ACTION: OnLive i GaiKai początkiem końca konsol?
Podsumowanie:
Moja ocena:
W szkolnej skali 1-6 oceniam platformę GAIKAI na 5.
Przewidywania na przyszłość:
Uważam, że w ciągu najbliższych 10 lat granie zostanie w większości przeniesione do 'chmury’, a dedykowane stacjonarne narzędzia do gry typu konsole przestaną być produkowane na rzecz platform typu GAIKAI.
Cyfrowa sprzedaż gier, abonamenty na tego typu rozrywkę staną się podstawą.
PLUSY:
- Gry dostępne na różnych platformach np. komputerze (niezależnie od systemu operacyjnego), tablecie, czy telewizorze
- Uruchomienie gry w ciągu kilkudziesięciu sekund bez potrzeby instalacji na lokalnym komputerze
- Aplikacja uruchamiania z chmury – gra dostępna więc z każdego miejsca na ziemi gdzie jest dostęp do Internetu
- Możliwość uruchomienia gier na słabszych platformach obliczeniowych
MINUSY:
- W systemie mają być dostępne tylko najpopularniejsze gry
- Czasami pojawiają się 'szumy w obrazie’
Nie ująłem w minusach konieczności posiadania wydajnego łącza internetowego, ponieważ traktuję to jako konkretne wymaganie stawiane przez platformę.